Vragen over werken met de stem van Harmen

Hier vind je antwoorden op enkele vragen over stemopname. Om de opname die Harmen voor jou en je klanten doet zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er wat punten die kunnen helpen.

Wanneer het in een productie tijd is om met een stemacteur of voice-over aan de slag te gaan, zijn er een aantal stappen die genomen moeten worden. Uiteraard wordt de juiste stem gekozen, de exacte inhoud van het script wordt definitief gemaakt en er wordt bepaald wat de tone-of-voice is die past bij het project. Maar in deze fase kunnen natuurlijk ook een aantal twijfels de kop opsteken.

Hieronder vind je antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. Deze antwoorden kunnen tijd besparen en onnodig heen en weer mailen of bellen voorkomen. Zaken zoals de uitspraak van tijden (veertien uur tien / tien over twee / tien over twee ’s middags) of afkortingen (FAQ of ef-aa-kuu?) zijn fijn om vooraf duidelijk te hebben, evenals de uitspraak van minder bekende buitenlandse namen of plaatsnamen.

Heb je zelf nog andere vragen over stemopname met Harmen of wil je gewoon even overleggen, app, mail of bel gerust!

Recording space for voice over
+31622340993

+31622340993

info@stemharmen.nl

info@stemharmen.nl

Chat On Whatsapp

Chat On Whatsapp

Harmen Sipkema
facebook 64

Harmen Sipkema

Polycorp Media
facebook 64

Polycorp Media

Harmen Sipkema
insta 64

Harmen Sipkema

Een gemiddelde spreeksnelheid is ongeveer 120 tot 150 woorden per minuut. Maar dan nog is inschatten of een tekst past in 5 seconden, 30 seconden of een minuut, niet altijd even makkelijk. Met name getallen maken teksten langer om uit te spreken dan ze er uitzien. Ga maar na: als je het getal “1.384.234” uitspreekt is dat 19 lettergrepen, terwijl het even veel tekens heeft als “aardbei”. Om echt te weten of je script past in de tijd die je hebt, kun je het ’t beste hardop voorlezen. Sla geen lettergrepen over en smokkel niet. Desgewenst kun je jezelf opnemen.

Comments Het kan voor verwarring zorgen als je allerlei commentaar in de kantlijn laat staan over wie wat van welke zin vond en hoe dat later is veranderd, het is namelijk niet persé duidelijk of er ook opmerkingen staan die relevant zijn voor het inspreken. Bovendien zou het script definitief moeten zijn voordat het inspreken begint. Specifieke wensen met betrekking tot bijvoorbeeld uitspraak, nadruk of veranderingen in de tone-of-voice zijn uiteraard welkom. Uitspraak Als er woorden of namen zijn die qua uitspraak anders zijn dan verwacht of voor meerdere uitleg vatbaar, laat dan even weten wat het moet zijn. Bijvoorbeeld door een audiobericht in WhatsApp. Ook nummers zoals tijden (acht uur vijftien/kwart over acht/kwart over acht ‘s ochtends), jaartallen (twintig-vierentwintig/tweeduizendvierentwintig) of telefoonnummers (tweeëntwintig of twee-twee) zijn vaak voor meerdere uitleg vatbaar, dus als je daar een duidelijk idee over hebt, laat het weten. Tone-of-voice ­­Zoals je kunt horen op stemharmen.nl kan ik verschillende kanten op met mijn stem. Laat in een briefing weten wat je zoekt. Selling, zakelijk, casual, conversational….

Nee, een story-board is perfect om een idee over te brengen aan je klant. Maar één of twee zinnen per pagina zijn heel onhandig om te lezen tijdens een stemopname. Bovendien beperkt het het overzicht van hoe een tekst loopt en hoe deze is opgebouwd.

Ja, natuurlijk. Maar aan een nieuwe sessie zijn wel kosten verbonden. Als het slechts om één woordje gaat, is dat nooit echt een probleem. Echter, als er zinnen of alinea’s aangepast worden, kost het wel degelijk tijd om dat goed in te passen in de rest van de opname. Ik zorg er dan uiteraard wel voor dat het klinkt alsof het script nooit anders is geweest dan hoe het uiteindelijk geworden is.

Het liefst in een Word-document of PDF, maar eigenlijk maakt het niet uit; ik kan het meestal wel aanpassen als het nodig is. Voor de administratie is het vaak wel handig om een script te kunnen bewaren bij een opname, in plaats van alleen een tekst in een e-mail. Soms is het prettig om de tekst te selecteren en te kopiëren naar iets als Word, bijvoorbeeld om wat te schuiven of een lege regel in te voegen. Een document waarin ik niets kan selecteren, kan in sommige gevallen een beperking vormen.

Ik vind Arial of Calibri met een grootte van 14pt altijd wel prettig lezen. Tegenwoordig lees ik meestal van een scherm, dan is inzoomen nooit een probleem.

Standaard ontvang je 24bit/48kHz WAV-files. In principe is alles mogelijk, maar ik moet het wel even weten. Het is goed om in herinnering te brengen dat de vorige keer dat ik voor je werkte, ook mono µLaw op 8-bit/16kHz was. Als dat nog steeds de gewenste instelling is, zorgen we ervoor dat alles in één keer goed verloopt.

Dat kan zeker. Veel programma’s die zijn ontworpen voor kantoorvergaderingen op afstand, zoals Microsoft Teams en Google Meet, kunnen prima worden gebruikt om mee te praten over de tone-of-voice, uitspraak en intonatie van een opname. Als de geluidskwaliteit hoger moet zijn, kunnen toepassingen zoals Source-Connect en Session-Link uitkomst bieden.

Nee. Toch blijkt uit de aanvragen die ik ontvang dat er best wat mensen op de wereld zijn die denken dat Nederlanders ook best wel even Deens kunnen inspreken. Van Vlaams zou je nog kunnen verwachten dat het soms onduidelijk is dat Nederlanders niet als native speakers gelden, maar Deens? Maf, toch!?

Een mooie stem is een aardig begin. Maar begrijpen hoe een tekst in elkaar zit, doorzien wat de schrijver wil overbrengen en hoe dit aan de luisteraar het beste kan worden gepresenteerd, dat is de essentie van het stemmenvak. Uiteraard moet je daarnaast investeren in een akoestisch geschikte ruimte, apparatuur en de kennis en vaardigheden om deze zaken te gebruiken. Daarnaast heb je de skills van een ZZP’er nodig: je wordt tenslotten ondernemer.

Als je denkt dat dat allemaal bij je past, dan zou een cursus stemacteren een flinke stap in de goede richting kunnen zijn.

Even Googlen kun je zelf ook, maar hieronder vast wat links voor een vliegende start:
https://stemacteren.nl/
https://voiceovercollege.nl/
https://www.rubyvantongeren.nl/trainingen/

Ik gebruik een Gonzo Audio XL251, een buizenmicrofoon van Nederlandse makelij die gebaseerd is op de  ELA 251, een broertje van de Neuman U47 en U67. Deze is aangesloten op een Cranborne Audio Camden pre-amp in een IGS Panzer rack. Als AD-conversie gebruik ik een Lynx Hilo of een BURL B2 Bomber via een Dante netwerk met een RME Digiface Dante als interface. Afluistering gaat via de DA-conversie van de Lynx Hilo naar een Cranesong Avocet II en vervolgens via een Bryston 4B sst2 amp naar mijn geliefde PMC MB2S.

Qua software werk ik in soms Pro Tools (Ultimate), maar meestal in Nuendo.

Zie ook de Studio pagina.

Allereerst is de prijs van een stemopname erg afhankelijk van het beoogde gebruik. Een lokale radiocommercial is iets anders dan een landelijke TV-commercial, al zijn beide misschien 30 seconden lang.

Eigenlijk is elke klus weer anders. Twee commercials zijn niet twee keer zo duur als één commercial. Ik maak afspraken met klanten waar ik elke maand een aantal klussen van krijg. En als je drie bedrijfsfilms in één sessie laat inspreken reken ik ook weer anders dan wanneer ik ze verspreid over meerdere weken krijg.

Er zijn maar een paar soorten werk waar standaardprijzen voor gelden, zoals IVR en lokale commercial, maar ook hierin maak ik graag afspraken met jou als klant. Zo vinden we wat het beste past voor jou en mij.

Om een lang verhaal kort te maken: wil je weten wat de kosten zijn voor mijn stem bij jouw producties? Neem dan contact op.